چند راه برای شروع دیجیتال مارکتینگ

اگر بخواهیم بی مقدمه این پست را شروع کنیم و فقط یک جمله درباره ارزش دانشتن مسیر بگوییم همین بس که تا چند سال پیش برای آموختن مطلبی هرچند ساده باید به سراغ کسانی میرفتیم که این مسیر را طی کرده اند و اگر بخت با ما یار بود ما را در دریایی از کتب دانشگاهی و غیره غرق میکردند. و این یعنی مدت زمانی طولانی هدر دادن برای یافتن سر نخ!

اینجا قصد داریم خیلی خلاصه و مفید درباره تمام روش های یادگیری دیجیتال مارکتینگ و همچنین معرفی چند منبع بپردازیم. بصورت کلی تمام روش های یادگیری را به شش روش مختلف تقسیم کردیم که هر کدام را توضیح خواهیم داد.

یاد گیری به وسیله کتب و منابع چاپی

کتاب گاو بنفش اثر ست گادین

به نقد از فیدیبو : نظریه‌ی گاو بنفش می‌گوید باید متفاوت باشید. تفاوتی که باعث شود شما در ذهن مشتری ماندگار شوید و او را ترغیب کند میان انتخاب‌های بی‌شمار بازار دست روی خدمت یا کالای شما بگذارد. شما باید چیزی به مخاطبتان بدهید که بقیه نداده‌اند، وگرنه مسئله خیلی ساده می‌شود. اگر تمام محصولات و خدمات بازار مشابه باشند مشتری به سراغ پرسابقه‌ترین و معروف‌ترین ارائه‌کننده‌ی خدمت خواهد رفت و به خودش زحمت بررسی خدمت یا تولید شما را نخواهد داد.
این تئوری در کسب‌و‌کارهای  اینترنتی هم بسیار اهمیت دارد. کسب‌و‌کار  اینترنتی شما باید فرقی با بقیه داشته باشد. این تفاوت می‌تواند در نحوه‌ی ارتباط شما با مشتری، طراحی منحصر‌به‌فرد سایت‌تان، نوع بسته‌بندی کالا، نوع محصولی که ارائه می‌کنید یا نام دامنه‌تان باشد. مثلا وجه تمایز دیجی‌کالا، بزرگترین کسب‌و‌کار  اینترنتی ایران، با بقیه‌ی کسب‌و‌کار‌ها در درجه‌‌ی اول تولید محتوای بسیار قوی برای معرفی محصولات ارائه شده بود. جالب است بدانید دیجی‌کالا از زمان راه‌اندازی تا مدت دوسال هیچ کالایی برای عرضه نداشت و تنها معرفی‌های کامل و به درد بخور درباره‌ی محصولات دیجیتال موجود در بازار منتشر می‌کرد.

کسب و کار مبتنی بر کلان داده‌ها

وقتی درباره کلان داده ها صحبت میکنیم منظور هر رفتار ریز و کوچک کاربران نیز هست و این یعنی مانیتور کردن همیشگی رفتار آنها در فضای اینترنت. یکی از قوی ترین شرکت هایی که با این نوع داده ها سرو کار دارد گوگل است! که همواره در حال جمع آوری داده هایی درباره رفتار نیاز ها و تقاضای کاربران است. اما مهم ترین بخش این داده ها طبقه بندی و استفاده از آنهاست.

این کتاب به قلم راسل گلس و سین کلاهان، اطلاعات جالبی در این باره در اختیار شما قرار میدهند و بر اساس آنها میتوانید استراتژی های بازار یابی خود را تغییر دهید.

کتاب Youtility

بوکاپو مینویسد : کتاب بازاریابی مشتری محور، به ارائه رویکردی سودمند و قابل اجرا، هم برای مشتری و هم برای صاحبان کسب‌و‌کار می‌پردازد.
در بازار پر رقابت امروز، تمامی کسب‌و‌کارها پیوسته به دنبال جذب مشتری و فروش بیشتر هستند. اما رسیدن به این هدف نیازمند یک استراتژی بازاریابی هوشمندانه است.
جی بائر، در این کتاب خواندنی، با نقض شیوه‌های بازاریابی جا افتاده قدیمی، به توضیح این مسئله می‌پردازد که بازاریابی موفق، تنها به دنبال جلب توجه افراد با شیوه‌های تبلیغاتی مرسوم نیست.
نویسنده در ادامه با بیان این مطلب که مشتری امروز، از طرفی نیازمند کسب اطلاعات و از طرف دیگر نیازمند کمک است سعی در جا انداختن این تفکر در ذهن خواننده دارد: اگر تنها محصولی بفروشید، فقط یک مشتری در آن لحظه جذب کرده اید اما اگر به گونه‌ای به فردی کمک کنید، او مشتری دائمی شما خواهد شد.

 کتاب Jab, Jab, Jab, Right Hook

این کتاب ترکیب دو کتاب اقتصادی معروف دیگر است که با این کتاب تازه درباره استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی می گوید. نویسنده این کتاب گری وینرچوک است.

 کتاب تو بهترین مشتری من هستی!

افق وب می گوید : این کتاب برگرفته شده از حاصل نتایج یک پروژه است که توسط ویراستاران مختلف و با نام‌های گوناگون به چاپ رسیده است. دوازدهمین کتاب از این سری کتب نوشته مایک مونتیرو است که هر بازاریاب اینترنتی بایستی حداقل یک بار این کتاب را خوانده باشد.
نکته اصلی این کتاب این است که شما باید بتوانید کاری کنید که مشتری احساس ارزشمند بودن بکند و مطمئن باشد در قبال پرداخت هزینه، محصول ارزشمندی را دریافت خواهد کرد.

کتاب Content Inc

نویسنده این کتاب جو پولیتزی در این کتاب درباره بازاریابی محتوا و اهمین آن در کسب و کار و ترفند های بازاریابی و جدب مخاطب و تبدیل آنها به مشتریان وفادار است. در پست های گذشته کمی درباره مشتریان وفادار گفته ایم و حتما در آینده بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

کتاب Launch

وقتی به فکر راه انداری کسب و کار و یا ایده جدیدی هستید و مسیر را نمی دانید و یا به فکر تغییر و تحولی اساسی در بیزینس خود هستید این کتاب میتواند راهنمای خوبی باشد. به گفته نویسنده کتاب، جف واکر است که می گوید : فرآیند ارایه یک محصول یا خدمت متشکل از چند بخش است، که عبارتند از مرحله قبل از قبل از عرضه، قبل از عرضه، عرضه و در نهایت مرحله بعد از عرضه…

کتاب What customers crave

در این کتاب نویسنده می گوید : چطور مشتری هایمان را بفهمیم و بدانیم عاشق چه چیز هستند و یا به چه چیز هایی هیچ تمایلی ندارند. این کتاب ۱۶۸ امین کتاب پر فروش در حوزه رفتار مشتری و ۱۷۰ امین در زمینه وب مارکتینگ است.

 کتاب Pre-Suasion

این کتاب درباره راه های متقاعد کردن افراد میگوید. نویسنده این کتاب رابرت سیالدینی است.

کتاب نسل چهارم بازاریابی کاتلر

این کتاب مباحث زیادی از جمله تولید محتوا، بازاریابی محتوا ، مدیریت و ارتباط با مشتری شامل می شود. گروه نویسندگان : فیلیپ کاتلر، ایوان ستیاوان، هرماوان کارتاجایا

کتاب بازاریابی استراتژِیک

کاربینان میگوید : در کتاب بازاریابی استراتژیک نوشته کارل جان آلسیم ، فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک، مأموریت، استراتژی‌های ارزش و تعریف بازار و بسیاری از مباحث مهم دیگر بیان ‌شده‌است…

کتاب برنامه‌ریزی بازاریابی

فیدیبو میگوید : بسیاری از شرکت‌های کوچک در دوسال ابتدایی فعالیت خود با بحران روبه‌رو می‌شوند و درنهایت شکست می‌خورند. شرکت‌های بزرگ نیز از این خطر در امان نیستند و ممکن است پس از ده سال فعالیت با شکست روبه‌رو شوند. علت اساسی شکست بسیاری از کسب و کارها عدم وجود یک برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک و نگاهی بلند مدت به فعالیت کسب و کار است. دیوید دبلیو اندرسون در کتاب برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک برای کسب‌ وکارهای کوچک تا متوسط تجربیات ۳۰ ساله‌ی خود در امر بازاریابی محصولات و خدمات را به رشته‌ی تحریر درآورده است و در اختیار صاحبان صنایع و بازاریابان قرار داده است. این اثر خواندنی یک راهنمای جامع برای توسعه کسب و کارهای مختلف در اندازه‌ی کوچک تا متوسط است.

کتاب استراتژی‌های بازاریابی با رویکردی تصمیم محور

این کتاب به کتاب استراتژی بازاریابی واکر مشهور است که دارای ۴ بخش و ۱۲ فصل است. این کتاب از کلیه تحقیقات اصیل پژوهشگران، تجربیات مفید کارآفرینان، برنامه های موفق مدیران استراتژیک بازاریابی و طرح های موثر مشاوران و موسسات صنعتی و خدماتی بهره گرفته است تا بتوان الگویی جامع و کاربردی از مدیریت استراتژیک بازاریابی و استراتژی های بازاریابی برای مشارکت در دنیای واقعی فراهم آورد.

کتاب استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean)

آرایانا قلم می گوید : نویسندگان کتاب استراتژی اقیانوس آبی معتقدند که تنها راه پیروزی در رقابت، تلاش نکردن برای پیروزی در رقابت است. به باور آنها به‏ جای ورود به رقابت خونین در اقیانوس سرخ باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوس‌های آبی شد و دست به خلق تقاضا زد. اما همان‌طور که بسیاری از این مدیران دریافتند، همین اقیانوس‌های آبی نیز دیر یا زود سرخ و رقبا وارد آن می‌شوند. در این وضعیت چه باید کرد؟ این نکته‌ای کلیدی است که در نسخۀ جدید، نویسندگان به تفصیل به آن پرداخته‌اند. آنها در فصل‌هایی که به کتاب اضافه شده است دربارۀ بازسازی یا تجدید اقیانوس‌های آبی توضیح داده‌اند.

کلاس های حضوری و دانشگاهی

بعد از معرفی برخی از معروف ترین کتاب های حوزه دیجیتال مارکتینگ بهتر است به معرفی روش دوم یعنی یادگیری آکادمیک و کلاس محور بازار یابی آنلاین بپردازیم . همانطور که می دانید دیجیتال مارکتینگ یکی از گرایش های کارشناسی ارشد رشته MBA است و می توان از طریق شرکت در آزمون های مربوطه به تحصیل در این رشته های پرداخت . و همچنین در بسیاری از مراکز آموزشی معتبر کشور مثل دانشگاه ها ، مدیریت صنعتی و…. دوره های کوتاه مدت این رشته نیز در این حوزه برگزار می کنند.

دوره های آنلاین

دوره های آنلاین را میتوانید به دو روش در نظر بگیرید. روش اول دوره هایی هستند که از پیش طراحی، فیلم برداری و تولید شده اند و شما با شرکت در آنها میتوانید مباحث را آموزش ببینید. که از معتبر ترین و معروف ترین وبسایت هایی که دوره های تخصصی در زمینه مارکتینگ ارایه می دهند Hubspot است. بعد از آن Lynda و Coursera نیز مباحث غنی و با ارزشی در این حوزه ارایه کرده اند.
برخی از دوره ها نیز بصورت تعاملی با دانشجو از طریق وبینار ها برگزار میشوند که با جستجوی مختصری در گوگل حتما به موارد خوبی روبرو خواهید شد.

کارآموزی تخصصی

مجموعه های معتبر و رسمی زیادی هستند که در این زمینه دانشجو میپذیرند تا دانشجویان با تجربه و مشارکت در پروژه های عملی و کسب تجربه بتوانند این علم را بیاموزند.

هم آموزی

یکی از راه های موثر در یادگیری، آموزش به صورت گروهی است که از آن با نام هم آموزی نیز یاد می شود. مجموعه هایی هستند که در حوزه های مختلف هم آموزی های فصلی و دوره ای برگزار می کنند. مجموعه مبدا نیز در اول هر فصل به تعداد محدودی هم آموز می پذیرد و همچنین در هر زمانی از دوره میتوانید نسبت به رزرو دوره بعد اقدام بفرمایید.

خود آموزی

یکی از روش های جالب و پر چالش این حوزه یاد گرفتن از تجربیات در طول پروژه است که با این کار می توانید پروژه های تجاری کوچکی را قرار داد بسته و آن را اجرا کنید. در طول مسیر تحویل پروژه قطعا با چالش های زیادی روبرو خواهید شد که بعد از حل هر کدام حتما به فرد ب تجربه تری در این حوزه تبدیل خواهید شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *